Gerealiseerde projecten:

1: In dienst bij KLM (1987) heeft Cees (na een structurele verbetering van de cateringkwaliteit op de NLM CityHopper vloot), beginnend op de KLM-“Tokyo-route” het bedrijfsconcept van de “routegerichte belading”ontwikkeld en geïmplementeerd in nauwe samenwerking met, initieel, de lokale Japanse KLM-verkoopstaf.

In de KLM-vliegtuigen op de route van Amsterdam naar Tokyo en vice versa zijn Japanese maaltijden, snacks, dranken, kranten, etc. aan boord bevoorraad en geserveerd aan de passagiers. Dit was een majeure operatieDedicated KLM-aircraft die goed is geslaagd. Als voorbeeld geef ik het bevoorraden van de beide Japanse kranten aan boord vanuit Amsterdam.

Via de toen relatief nieuwe satelliet-verbinding zijn beide kranten vanuit Tokyo overgeseind naar Londen waar ze zijn gedrukt en met de eerst mogelijke vlucht naar Amsterdam ingevlogen teneinde te worden bevoorraad op de KL641 naar Tokyo (om 13.10 uur LT). Deze kranten waren indertijd de Asahi Shimbun en de Nihon Keizai. Deze kranten waren primair voor de Japanse Royal- en businessclass passagiers aan boord. Deze Japanse touch op alle vluchten van Amsterdam naar Japan werd zeer hoog gewaardeerd en dit specifieke business concept werd en is een eclatant succes voor KLM. Dit is succes is herhaald op andere KLM-routes en onderscheidt de KLM overduidelijk van haar concurrenten.


2: Met de bouw van de IKEA-vestiging in Utrecht (1995) kwam via (toen nog) Service One Catering in Utrecht het verzoek binnen het IKEA-restaurant om te vormen tot een restaurant zonder koks. Of dit mogelijk was?

Cees Buys heeft deze opdracht aanvaard en heeft een catering systeem ontwikkeld waarbij in de nieuwe Utrechts IKEA-vestiging geen gediplomeerde koks meer nodig waren. Ook werd in het restaurant het tappen van koffie en frisdranken vanaf dat moment door de gasten zelf gedaan en wel na de kassaprocedure. Vertrouwen stellen in je gasten was daar het devies en het is een zeer groot succes geworden. Het ontwikkelde catering systeem is overgenomen door IKEA-Systems en is inmiddels wereldwijd IKEA-standaard.


 

3: Vanuit het management van Servex (dochterbedrijf van NS) kwam de wens naar een meer gevarieerd horeca-aanbod op de Nederlandse stations waardoor ook de veiligheid en de leefbaarheid op de stations zou worden verbeterd. Tot dat moment waren de enige horecavoorzieningen de restauratie onder het logo “Het Station”, de kiosk en een aantal vendingmachines. Cees Buys heeft, in dienst van Servex als commercieel eindverantwoordelijke, een pilot projectgroep aangestuurd met de ontwikkeling van direct al vier bedrijfsconcepten (die tevens als franchiseformule zouden moeten kunnen worden geëxploiteerd). Dit waren de “Smuller’s”, de “Cést du pain” (thans de “BroodZaak”), de “Restauratie van ..”, de “Sweettouch” en verder de doorontwikkeling van de Kiosk en de co-ontwikkeling van de “Swirl’s” (met de firma Wisselaar).

In anderhalf jaar tijd zijn op diverse Nederlandse stations in totaal meer dan 45 horecapunten omgebouwd met de genoemde nieuwe formules waarbij op dit moment kan worden gesteld dat de veiligheid en leefbaarheid op de Nederlandse stations substantieel is verbeterd en de dure vierkante meters door NS-stations (eigenaar van Servex en beheerder van de stations in Nederland) nu zeer lucratief worden geëxploiteerd met overigens ook veel andere horecaconcepten als Burgerking, Pizzahut, etc.


 

4. In samenwerking met de bekende Nederlandse meesterkok Ton Pinxten (eigenaar van het Michelin-sterrenrestaurant Wolfslaar even buiten Breda) heeft Cees Buys de basis gelegd voor een complete horeca-exploitatie wat inmiddels is uitgewerkt en geïmplementeerd tot wat thans het Karel V hotel in Utrecht is. De implementatiefase is achterwege gebleven door het destijds vroegtijdig verkopen van het gehele complex aan een derde partij.

 

 


5. Teneinde de Campus van de Tilburgse Universiteit (KUB) ook in de avonduren meer leefbaar te maken, zijn ook hier in 1996 een aantal bedrijfsconcepten ontwikkeld in de vorm van twee horecazaken: de tea&coffee-room “Kub-of-Coffee” en het Grand Café op de campus. De dagelijkse logistiek kreeg hierbij de nodige aandacht. Het gevolg was dat veel meer studenten vanaf dat moment vaker op de campus van de universiteit bleven.


 

 

6. Voor diverse Intratuin vestigingen is een eigen horeca-outlet ontwikkeld:

 

 

 

 

het “Tuincafé”.

De basis voor doorontwikkelingen was gelegd gegeven de dynamiek in deze branche.

 

 

 

 

 


 

 

Foodconcept logo

7. Voor diverse zorgorganisaties is een geheel nieuwe voedingslogistiek opgezet die enerzijds een substantiële verbetering heeft opgeleverd en daarnaast een substantiële kostenverlaging. Dit bedrijfsconcept is vormgegeven onder de naam “De Ontmoeting”. Dit concept is één op één door iedere zorgorganisatie te gebruiken waarbij alle ontwikkelingskosten inmiddels zijn betaald. Veel zorgorganisaties hebben beperkte middelen beschikbaar maar willen voor hun cliënten een hoge voedingskwaliteit.

 


 

8. In stadion Gelredome in Arnhem heb ik op de ‘promenade-ring’ 25 horeca-verkooppunten ontwikkeld, gefinancierd en gerealiseerd in samenwerking met Anbo-Leventi (Tilburg). Daarnaast ook diverse bedrijfsrestaurants met hen vormgegeven.


BedrijvenLease logo

BedrijvenLease logo

 

9. Ik heb het BedrijvenLease concept bedacht en in de markt gezet. Ten behoeve van deze onderneming zijn voorts deelconcepten ontwikkeld die als projecten worden gelanceerd in de markt (en waarvoor bedrijven worden aangekocht).

De inmiddels ontwikkelde bedrijfsconcepten spelen in op maatschappelijke veranderingen en zijn vrij beschikbaar bij bijv. stagnerende bedrijfsopvolging in het MKB-bedrijf. Onderstaand een greep uit de mogelijkheden:

Meat&Eat: de nieuwe slagersformule is hierin vormgegeven.

MyTailor: is een innovatie op de huidige confectie-industrie en populariseert maatkleding voor een groot marktgebied.

QureHouse hotel: onderdeel van een integrale zorgketen waarbij dit hotel een dubbelrol vervult (overloop van de lokale zorginstellingen in een zg. ‘healing environment’ en het commerciële hotelbedrijf dat qua paradigma ook wezenlijk is aangepast aan de huidige tijd maar wel (weer) met de huiselijke touch die we bij vele (internationale) hotels zo node moeten missen.

De Schilders: een integraal en alle techniek omvattend bedrijfsconcept dat zich richt op de volledige instandhouding van een vastgoedobject (het UMC in Groningen als uiterst complex vastgoed-object heeft hiervoor model gestaan).

De Ontmoeting: een uitgekiend logistiek systeem rondom de dagelijkse voeding van onze seniore medemens (in de zorginstellingen en vergelijkbaar). Hoge dagelijkse kwaliteit met veel vers-elementen tegen ongeveer de helft

Logo Meat & Eat

van de huidige kosten (bij het zg. systeem van ‘ontkoppeld koken’)

 

MyTailor logo

MyTailor logo